Valitse maasi tai alueesi.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Hesai -tekniikka kohtaa neljä "laser miekkaa", jotka on ripustettu yllä

Hesai Technology (HSai.US) paljasti 12. maaliskuuta viimeisen vuosineljänneksen ja koko vuoden 2023 tilinpitämättömän taloudellisen tuloksensa. Taloudellinen raportti paljasti, että Hesaiin liikevaihto oli 1,88 miljardia yuania vuonna 2023, mikä merkitsee 56,1%: n lisäystä vuoden yli-vuosi, kun Lidar -yksiköiden kumulatiiviset toimitukset ylittävät 300 000.

HESAI: n perustaja ja toimitusjohtaja Li Yifan julisti vuoden 2023 "ennätysvuodeksi".

Vuonna 2014 perustettu Hesai keskittyi alun perin laserkaasuanturien kehittämiseen ennen kuin he aloittavat autonomisiin ajo -LIDAR -tuotteisiin vuonna 2016. Hyödyt autoteollisuuden kasvavasta LIDAR -kysynnästä älykkään ajamisen etenemisen vuoksi Hesai listattiin NASDAQ: ssa, ensimmäisellä tavalla, ensimmäistäKiinalainen Lidar Company menee julkisuuteen Yhdysvalloissa.

Vuonna 2023 Hesai toimitti yhteensä 222 100 LIDAR-yksikköä, mikä melkein kaksinkertaisti sen myynnin nousulla 176,1%.

Vuodesta 2019 lähtien Hesai on kuitenkin aiheuttanut tappioita vuodessa, ja sen kokonaismäärä on yli 1,1 miljardia yuania.Tänä vuonna Hesai -debyyttivuoden merkitsemisen osakemarkkinoilla nettotappio oli 476 miljoonaa yuania, mikä on historiansa korkein.

Samanaikaisesti bruttovoittomarginaali on laskenut vuosi vuodelta, 70,3 prosentista vuonna 2019 35,2 prosenttiin vuonna 2023.

Vastaavasti erilaiset kustannukset ovat nousseet vuosittain.Koko vuoden 2023 aikana myyntiin ja markkinointiin, yleisiin ja hallinnollisiin palkkioihin sekä tutkimukseen ja kehitykseen liittyvät kulut kasvoivat yli 42% edelliseen vuoteen verrattuna.

Valmistusteollisuuden sääntöjen mukaan Hesaiin odotetaan kohtaavan merkittävän kannattavuuden virstanpylvään saavutettuaan mittakaavan kasvun "hymykäyrän" kääntymispisteen.Ennen tätä haasteita, kuten Huawein kilpailu, asiakkaiden pienentäminen, tekniikan muutokset ja Yhdysvaltain pakotteet ovat kuin neljä "laser miekkaa", jotka voisivat muuttaa koko teollisuutta, joka on jatkuvasti uhkaava Hesai.

Pienentäminen, ei kaikissa malleissa

Kun tekniikka kypsyy ja kustannukset otetaan huomioon, monet autovalmistajat ovat alkaneet kehittää omaa tai investoida suoraan LIDAR -valmistajiin, kuten NIO (9866.HK/NIO.N).

Viime vuoden huhtikuussa NIO sijoitti 250 miljoonaa dollaria WUXI: n tehtaan perustamiseen, keskittyen pääasiassa Lidarin tuotantoon, myyntiin ja tutkimukseen.NIO ilmoitti syyskuussa itse kehittämälle Lidar-pääohjauspiirinsä massatuotannon.

Vaikka NIO: n tärkein LIDAR-toimittaja on tällä hetkellä innovaatio, kahdella yrityksellä on syvällinen sitova suhde-2018 nykypäivään, NIO on investoinut innovaatioon useita kertoja.

Teollisuus pitää innovaatiota puoliksi "NIO: n sidoksissa", että kaikki NIO: n NT2.0-alustan mallit on varustettu Innoudusionin Falcon Lidarilla.Mielenkiintoista on, että NIO johti myös tämän tutkan emolevyn suunnittelua.

Hesai, joka ei ole luonut syvää sitovaa suhdetta asiakkaisiinsa, ei ole laajentanut yhteistyötään suurimman asiakkaan, Li Auto -sovelluksen kanssa, mukaan lukien kaikki Li Auto -mallit.

Li Auto's L -sarja 7, 8 ja 9 on vain Lidar -standardi maksimiversioissa, kun taas ammatti- tai ilmaversiot vaativat lisäkustannuksia noin 40 000 yuania.Li Auto's Experience Stores -yrityksen myyntikonsulttien mukaan "myymälöissä myytävien L7-mallien kanssa, joissa LIDAR sisältyy ylimpaan kokoonpanoon, vastaavat noin 10%-20%. Pekingissä ja koko maassa myytävät päämallit ovat AIR ja PRO, ei enimmäismäärä. "

Li Auton lisäksi Hesaiin muut asiakkaat, kuten Hiphi, Lotus ja Hafei, joko ilmoittavat pysäyttävät tuotannon, kärsivät surkeasta myynnistä tai ovat ilmoittaneet yhteistyöstä Hesaiin kanssa, mutta niiden on vielä käynnistetty kaikki automallit.

Tuleva Xiaomi -auto, joka on tarkoitus käynnistää maaliskuun lopussa, on myös Hesai -asiakas.Suurista toiveista huolimatta uuden energia -alan jatkuva hintasota tarkoittaa todennäköisesti sen LIDAR -laitteiden strategiaa mallien ja hinnoittelun suhteen, kuten Li Auto.

Vuoden 2024 lähestymistavan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Hesai on aloittamassa, jossa nykyiset asiakkaat ovat aktiivisesti tai passiivisesti pienentämässä ja alentavat hintoja, kun taas potentiaaliset uudet asiakkaat joko kehittävät omia ratkaisujaan tai sijoittavat suoraan kilpailijoille.













"Vaihtoehtoinen" tekniikka

Vaikka Lidaria pidetään autonomisen ajamisen "silminä" paremmalla reaaliaikaisella mallinnusominaisuudella, sen korkeita kustannuksia ja huonoa suorituskykyä sateessa ja sumussa on kritisoitu laajasti.Siksi keskustelu "Lidar vs. Pure Vision vs. Millimeter-aaltotutkan" teknologiapolusta ei ole koskaan lopetettu.

Tesla (TSLA.O) edustaa niitä, jotka ovat hylänneet Lidarin puhtaan näkölähestymistavan suhteen.

Helmikuu 2022 alkaen Tesla poisti kaikki Lidars -malli S- ja Model X -ajoneuvoistaan Pohjois -Amerikassa, ottaen virallisesti käyttöön puhtaan visiostrategian ja selittäen, että jälkimmäinen tuottaa vähemmän melu- ja häiriösignaaleja, mikä johtaa "puhtaampaan" tiedonkeruun.

Elon Musk on kritisoinut Lidaria julkisesti useita kertoja kutsuen sitä "vanhentuneeksi tekniikkaan".

Muskin kohdalla kustannukset ovat myös merkittävä huomio.Puhtaan näkökameramoduulin kustannukset ovat vain noin 8% -15% LIDAR: n kustannuksista.

Toisin kuin Tesla, kiinalaiset uudet tulokkaat omaksuivat alun perin "Lidar Camp".Viime vuonna alkaneen hinnanleikkauksen aallon myötä yksittäisten valinnaisten ominaisuuksien kohtuuttomat kustannukset ovat kuitenkin yhä enemmän estäneet kuluttajien maksamishalukkuutta.

Lidarista, joka on kerran erittäin haluttu tekniikka, on tullut autovalmistajille "kuuma peruna" paineen alaisena kustannusten vähentämiseksi.