Valitse maasi tai alueesi.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederlandTürk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskeraБеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி繁体中文

Rengaspaine -anturit: tyypit, edut ja kuinka sitä käytetään

Jul03
Selata: 5,912
Rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPM) auttaa renkaita riittävästi ilmaa.Se varoittaa, kun paine on liian matala, joten voit korjata sen ennen kuin se aiheuttaa ongelmia.Tämä opas selittää, kuinka TPMS toimii, tyypit, joista voit valita, mikä on anturin sisällä ja miten asentaa ja huolehtia siitä.

Luettelo

1. Rengaspaineanturit yleiskatsaus
2. TPMS -järjestelmien tyypit
3. Rakenne TPMS -anturin sisällä
4. TPMS -varoitusvalojen laukaisimet
5. TPMS oikea asennusprosessi
6. TPMS -ylläpitovinkit
7. Yleiset TPMS -kysymykset ja niiden vaikutukset
8. Johtopäätös

Rengaspaineanturit yleiskatsaus

TPMS tarkoittaa rengaspaineen valvontajärjestelmää.Se on ajoneuvojen sisäänrakennettu ominaisuus, joka tarkistaa rengasilman paineen ajon aikana.Kun rengaspaine laskee liian matalaksi, se laukaisee kojelaudan varoitusvalon, varoittaen sinua toimimaan.Tämä auttaa välttämään ongelmia, kuten huonoa käsittelyä, lisääntynyttä renkaan kulumista tai vähentynyttä polttoainetehokkuutta.

TPMS -järjestelmien tyypit

Suorat TPMS

Direct TPMS

Kuva 1: Suorat TPM: t

Suorat TPM: t käyttävät kunkin renkaan sisällä olevia antureita ilmanpaineen mittaamiseen.Nämä anturit lähettävät todelliset painetiedot auton tietokoneeseen.Jos paine laskee liian matalaksi, järjestelmä varoittaa sinua varoitusvalolla.Suorat TPM: t tunnetaan tarkkaan, mutta anturit saattavat tarvita akun vaihtoa ajan myötä.

Epäsuora TPMS

Indirect TPMS

Kuva 2: Epäsuorat TPM: t

Epäsuorat TPM: t eivät käytä fyysisiä paineantureita.Sen sijaan se toimii auton anti-lukkiutumisen jarrujärjestelmän (ABS) kanssa pyörän nopeuden tarkistamiseksi.Kun renkaassa on vähemmän ilmaa, se rullaa eri tavalla ja järjestelmä nousee tähän muutokseen.Epäsuorat TPM: t on helpompi ylläpitää, mutta se ei välttämättä ole yhtä tarkka kuin suorat järjestelmät.

Hybridi -TPMS

 Hybrid TPMS

Kuva 3: Hybridi TPMS

Jotkut nykyaikaiset ajoneuvot käyttävät sekoitusta sekä suoria että epäsuoria TPM: itä.Tämä asennus yhdistää anturipohjaisen datan pyöränopeuden seurantaan paremman tarkkuuden ja järjestelmän tuen saamiseksi.Se on vähemmän yleistä, mutta kasvaa, kun tekniikka paranee.

Rakenne TPMS -anturin sisällä

Rakenne TPMS -anturin sisällä

Anturi

Tämä on TPM: n ydinosa.Se mittaa ilmanpainetta ja lämpötilaa renkaan sisällä ja lähettää nämä tiedot auton tietokonejärjestelmään langattomien signaalien avulla.

Venttiilin varren ja venttiilin ydinkokoonpano

Tämän osan avulla Air voi tulla ja pysyä renkaan sisällä.Se on myös osa, johon anturi on asennettu, varmistaen, että yksikkö pysyy kiinnitettynä pyörään.

Korkki

Korkki peittää venttiilin varren avautumisen pölyn, lian ja kosteuden pitämiseksi.Se auttaa suojaamaan venttiiliä ja estämään hitaita vuotoja.

Mutteri

Mutteri kiinnittää anturin kokoonpanon pyörän reunaan.Se estää anturia liikkumasta tai irtoamasta ajoneuvon ollessa liikkeessä.

Pesukone

Pesukone istuu mutterin ja pyörän pinnan välillä.Se auttaa sulkemaan liitäntä tiukasti ja estää ilmavuotoja.

Kiertotappi

Tämä pieni nasta estää anturin rungon kiertämästä paikasta.Se varmistaa, että anturi pysyy kunnolla kohdistettuna eikä siirry ajon aikana.

TPMS -varoitusvalojen laukaisimet

• Kun yksi tai useampi renka on alipaineta suositellun tason alapuolella

• Jos rengaspaine laskee äkillisesti ajon aikana

• Kun TPMS -anturin akku on alhainen tai kuollut

• Jos anturi on vaurioitunut tai puuttuu

• Renkaiden vaihtamisen tai kiertämisen jälkeen palauttamatta järjestelmää

• Kun TPMS -järjestelmä menettää yhteyden yhden tai useamman anturin kanssa

• Jos TPMS -ohjausmoduulissa on häiriöitä tai toimintahäiriöitä

TPMS oikea asennusprosessi

Valmista työkalut ja anturipakkaus

Kerää kaikki tarvittavat työkalut, kuten venttiilin ydintyökalu, vääntömomentti, rengasvaihdin ja TPMS -anturipakkaus.Varmista, että anturi vastaa ajoneuvosi eritelmiä.

Poista rengas pyörästä

Poista rengas ja sulje se varovasti reunasta rengasvaihtajan avulla.Varo, ettet vahingoita vannetta tai olemassa olevaa venttiilin varrta.

Asenna TPMS -anturi ja venttiilin varsi

Aseta anturi pyörän venttiilin reikään.Kiinnitä se pesukoneella ja mutterilla kiristämällä se suositeltuun vääntömomenttiin.

Asenna rengas uudelleen pyörään

Asenna rengas takaisin vanteen päälle.Varmista, että anturi ei ole vaurioitunut tai taipunut tämän vaiheen aikana.

Paisuttaa ja tasapainottaa rengas

Täytä rengas suositeltuun paineeseen.Tasapaino sitten pyörä varmistaaksesi, että se sujuu sujuvasti.

Uudelleen tai nollaa TPMS -järjestelmä

Käytä TPMS -skannaustyökalua tai noudata ajoneuvosi käsikirjaa anturin sijaintien nollaamiseksi tai uudelleensijoittamiseksi, jotta järjestelmä tunnistaa jokaisen.

Testaa järjestelmä

Aja autoa lyhyen matkan ajan tai varmistaaksesi skannaustyökalun varmista, että anturit toimivat ja TPMS -varoitusvalo on pois päältä.

TPMS -ylläpitovinkit

Tarkista rengaspaine säännöllisesti

Tarkista jopa TPMS: llä manuaalisesti rengaspaineesi kerran kuukaudessa varmistaaksesi, että se vastaa suositeltua tasoa.

Tarkasta venttiilin varret ja korkit

Etsi halkeamia, vaurioita tai puuttuvia venttiilikorkkeja.Nämä pienet osat auttavat estämään ilmaa vuotamasta ja suojaamaan anturia.

Vältä liiallinen kireistä venttiilin korkkeja

Kiristä venttiilikorkit vain tarpeeksi pysyäksesi paikoillaan.Liiallinen kiristäminen voi vahingoittaa venttiiliä tai anturia sisällä.

Vaihda anturiparistot tarvittaessa

Suorat TPMS -anturit käyttävät paristoja, jotka kestävät 5–10 vuotta.Jos varoitusvalo pysyy päällä, se voi tarkoittaa, että akku on alhainen.

Uudelleenjärjestelmä uudelleen rengasmuutosten jälkeen

Jos kierrät tai vaihdat renkaat, nollaa TPMS niin, että se lukee jokaisen renkaan sijainnin oikein.

Yleiset TPMS -kysymykset ja niiden vaikutukset

Aiheet
Kuvaus
Anturin akku kuolee
TPMS-antureissa on sisäänrakennetut akut, jotka Yleensä ei voida korvata.Kun he kuolevat, koko anturi on vaihdettava.
Virheellinen nollaus rengaspalvelun jälkeen
Kiertämisen tai renkaiden vaihtamisen jälkeen Palauta TPMS voi aiheuttaa vääriä lukemia tai pitää varoitusvaloa.
Jälkimarkkinapyörän istuvuusongelmat
Jotkut mukautetut pyörät eivät tue TPMS -antureita hyvin.Tämä voi johtaa huonoon istuvuuteen, signaaliongelmiin tai anturivaurioihin.
Vääriä hälytyksiä äärimmäisissä lämpötiloissa
Erittäin kuuma tai kylmä sää voi väliaikaisesti vaikuttaa paineen lukemiin, laukaista varoitusvaloa, vaikka paine olisi normaali.

Johtopäätös

TPMS auttaa pitämään auton turvassa ja renkaat hyvässä kunnossa.Se säästää polttoainetta, välttää rengasvaurioita ja antaa sinulle mielenrauhan.Tietäminen, miten se toimii ja kuinka huolehtia siitä, tekee ajamisesta turvallisempaa ja helpompaa.

Meistä

IC COMPONENTS LIMITED

www.IC-Components.com - IC -komponenttien toimittaja.Olemme yksi nopeimmin kasvavista elektroniikan IC -komponenttituotteen jakelijoista, toimituskanavakumppani alkuperäisten elektroniikan valmistajien kanssa globaalin verkon palveluselektroniikkakomponenttien kautta Uusi alkuperäinen. Yrityksen yleiskatsaus>

Kysely verkossa

Lähetä RFQ, vastaamme heti.


Usein kysyttyjä kysymyksiä [FAQ]

1. Voiko TPMS kertoa, onko renkaassa liikaa ilmaa?

Jotkut TPM: t voivat, mutta useimmat vain varoittavat sinua, kun ilma on liian matala.

2. Tarvitsevatko TPMS -anturit?

Kyllä.Jotkut on asetettava työskentelemään auton kanssa.Toiset ovat valmiita käytettäväksi heti.

3. Mistä tiedän, onko autollani TPMS?

Etsi varoitusvalo kojelaudasta tai tarkista auton käsikirja.

4. Toimiiko TPM: t edelleen, jos vaihdan renkaat?

Se ei ehkä toimi heti.Saatat joutua palauttamaan järjestelmän, jotta se tuntee uudet rengaspaikat.

5. Onko vararenkaassa TPMS?

Suurimmassa osassa ylimääräisiä renkaita ei ole TPM: ää.Joillakin täysikokoisilla varaosilla voi olla se, mutta pienet varaosat eivät yleensä ole.

6. Tarvitaanko kaikissa autoissa TPM: t?

Joissakin maissa kyllä.Toisissa sitä ei vaadita, mutta silti hyödyllinen turvallisuuden kannalta.

Suosittu osienumero